המדריך המלא לרילוקיישן לגרמניה (הגירה לגרמניה)

כיום, שהעולם הוא בכף ידינו וניתן להגיע ממקום למקום בלחיצת כפתור, לאנשים רבים קוסמת האופציה של לבצע מעבר לחו"ל עם המשפחה או בצורה עצמאית. אחת מהארצות הפופולאריות לרילוקיישן הינה גרמניה. במאמר הבא, המדריך המלא לרילוקיישן לגרמניה, נביא לכם הצצה לגרמניה: איך עובד שם שוק העבודה, איך מוצאים עבודה בגרמניה, מהם הטיפים שיעזרו לכם בהתנהלות היומיומית, איך משיגים ויזת עבודה ואיך באמת נראים החיים בגרמניה.

 

הכירו את גרמניה

גרמניה, הפדרציה הכי גדולה במרכז אירופה מחולקת ל-16 מדינות, ברלין הינה אחת מהן, כן אנחנו בישראל קוראים לה עיר אפילו עיר הבירה של גרמניה אבל היא בעצם סוג של מדינה בפני עצמה. ברלין זה יעד מאוד פופולארי לרילוקיישן עקב העובדה שהיא מרכז פועם של כלכלה וקיימים בה המון מסחר, תרבות וכו'. 

 

בגרמניה תוכלו למצוא למעלה מ-83 מיליון בני אדם ש-11.2 מתוכם הם מהגרים, עקב כך גרמניה היא הארץ הכי מהוגרת לפי OECD. לגרמניה יש מדיניות יחסית קלה להגירה אליה ולכן הנתונים הללו מסתדרים ונתקל אותם בהמשך המאמר.

 

בואו נדבר על עבודה בגרמניה

בגרמניה שלל אופציות לעבודה לאנשים מגיעים אליה מחוץ לאירופה לדוגמא: מקצועות הרפואה כמו סיעוד ורופאים, מקצועות המרקטינג והמכירה, רו"ח, פיננסים, הייטק, ביולוגיה, פיזיקה, מתמטיקה ועוד ועוד. ממשלת גרמניה דואגת לעדן את החוקים על מנת שעובדים במקצועות הנ"ל יקבלו תושבות קבע בגרמניה.

 

איך למצוא עבודה בעצמכם בגרמניה

  1. חפשו באתר התעסוקה של גרמניה משרה במקצוע שרלוונטי בעבורכם.
  2. חפשו בחברות בינלאומיות – כך גם לא בטוח שתצטרכו לדעת גרמנית.
  3. איך לא – לינקאין.
  4. חיפוש אונליין משרות רילוקיישן לגרמניה.
  5. קבוצות רילוקיישן בפייסבוק או קבוצות דוברות עברית בגרמניה: ישראלים בגרמניה, בבלין, במינכן, משרות לדוברי עברית בברלין ועוד ועוד.

 

מה חשוב לדעת בהקשר לעבודה בגרמניה

  1. לרוב גרמנים מעדיפים להשתמש בשפתם ולכן אם תדעו אותה יהיה לכם יותר קל למצוא עבודה בגרמניה, אבל אם אתם לא יודעים אל דאגה – אנגלית היא השפה השנייה המדוברת בגרמניה ואתם תסתדרו בצורה מצוינת.
  2. בגרמניה (כמו בארץ) עובדים 5 ימים בשבוע.
  3. שכר המינימום לשעה בגרמניה הינו: 12 אירו ולחודש 2100 אירו.

 

ויזות בגרמניה – איך זה עובד?

במידה ויש לכם דרכון אירופאי אז אתם מסודרים – יש לכם זכות לעבוד בגרמניה כמו לאדם שיש לו דרכון גרמני, לקבל שלל תנאים סוציאליים ואפילו ללמוד את השפה הגרמנית. אך במידה ואין לכם דרכון אירופאי דבר ראשון שתצטרכו לעשות הוא להוציא ויזה שהייה שתאפשר לכם להיות בגרמניה מעל 90 ימים.

 

ויזת עבודה

אם אתה ישראלי ללא דרכון אירופאי תצטרך לעבוד קצת יותר קשה בשביל אפשרות לעבוד בגרמניה, תצטרכו להשיג אשרת עבודה שאיתה תעבדו על פי חוק בגרמניה. אלו הויזות המאפשרות עבודה בגרמניה:

    1. ויזה לשכיר שהוא אקדמאי – אם הציעו לכם עבודה מחברה גרמנית יש על המעסיק להצהיר על כך למרכז העבודה בגרמניה ולהסביר שבכל חיפושיו לא הצליח למצוא עובד גרמני או אירופאי שימלא את התפקיד שאליו אתם מרואיינים ולבקש לגייס עובד עם אזרחות זרה. במרבית המקרים אם מדובר שתחום שבו קשה למצוא עובדים הבקשה תאושר.
    2. ויזה blue card – מוענקת לרוב למקצועות מפתח שחסרים בגרמניה. לרוב מקבלים את הויזה הזו אנשים שהם מומחים בתחומם. כדי להשיג ויזה זו אתם צריכים להגיש את המסמכים הבאים ועדיף לתרגמם ע"י נוטריון לגרמנית: אישור הכשרה – כלומר אישור התואר שלכם, חוזה עבודה (שאותו לרוב יהיה לכם באנגלית או בגרמנית וקורות החיים שלכם.
  • ויזה ליזמים – מיודעת לאנשי עסקים שרוצים לפתוח עסק בגרמניה, חובה להגיש תוכנית עסקית עדיף באנגלית ובגרמנית, צריך מסמכים שיוכיחו שאתם יכולים להיות בעלי עסקים טובים שיש לכם יכולת להחזיק ולהפיק עסק מצליח.

 

ויזת סטודנט

אם אתם רוצים ללמוד בגרמניה ויש לכם דרכון אירופאי עדיין תצטרכו ויזה מיוחדת שמאפשרת ללמוד לימודים גבוהים בגרמניה. תצטרכו להוכיח שיש לכם: 

  • אפשרות לממן את עצמכם בתקופת הלימודים.
  • מכתב שהתקבלתם לאוניברסיטה בגרמניה.
  • תעודת בגרות שחובה לתרגם אותה לגרמנית ועוד שלל טפסים.

אם אתם רוצים להוציא ויזת סטודנט בגרמניה כך תעשו – לכו לשגרירות הגרמנית (עם תור – זה לא כמו בישראל שניתן להידחף) ואספו את המסמכים הבאים:

  1. בקשה לויזה.
  2. תמונת פספורט שתקפה מה-3 חודשים האחרונים.
  3. דרכון בתוקף שמכיל בתוכו לפחות שני עמודים ריקים ותקף ל-3 חודשים.
  4. ביטוח רפואי לתקופת השהייה שלכם בגרמניה.
  5. אישור על פיננסים שמאפשרת לכם להחזיק את עצמכם במהלך התואר – צריך חשבון בנק בגרמניה בו מפקידים את הכסף לסטודנט באופן חודשי.
  6. צילום ויזות שונות אם יש לכם.
  7. וכל המסמכים הנלווים שכבר הזכרנו לעיל.

 

ויזות לגרמניה אופציות

 

סוג הויזה

מי יכול לקבל אותה מה צריך בשבילה
ויזה לשכיר שהוא אקדמאי

מי שקיבל הצעת עבודה מחברה בגרמניה

המעסיק צריך להצהיר שלא מצא עובדים גרמניים או אירופאיים

ויזה blue card 

מי שיש לו מקצוע מפתח שחסר בגרמניה

הגשת מסמכים בשפה הגרמנית שמוכיחים את הכשרתכם

ויזה ליזמים 

בעל תוכנית עסקית שרוצה להקים עסק בגרמניה

הגשת תוכנית עסקית בגרמנית והוכחה שאתם בעלי עסק טובים

ויזת סטודנט מי שרוצה ללמוד בגרמניה עם או בלי דרכון אירופאי
  • להוכיח שאתם יכולים להחזיק את עצמכם בלימודים מבחינה כלכלית.
  • לצרף מכתב קבלה למוסד הלימודים
  • תעודת בגרות מתורגמת לגרמנית

 

איך תשיגו ביטוח רפואי

קיים דיסוננס קל בקבלת ביטוח רפואי בגרמניה, על מנת לקבל ביטוח רפואי יש להציג ויזה אך במידה ואתם רוצים להציג ביטוח רפואי בתהליך קבלת הויזה לא תוכלו לעשות זאת אם לא הצגתם ויזה לביטוח הרפואי. אז מה עושים? חברות ביטוח פרטיות מוכנות לבטח אתכם עד לקבלת הויזה על מנת שתוכלו לאחר מכן או להמשיך איתן או ללכת על הביטוח הציבורי. הביטוח הציבורי בגרמניה מעניק לכם כיסוי גם על ילדים או בן/בת זוג בזמן הרילוקיישן ללא תשלום נוסף. החיסרון הוא התורים שלוקחים הרבה זמן.

 

מה יש לבחון לפני שעושים רילוקיישן לגרמניה?

  1. יש להכיר את כל 16 המדינות השונות שנמצאות תחת גרמניה כל אחד מהן היא שונה עם חוקים שונים, תקנות וגם איך לא בירוקרטיה שונה.
  2. חשוב לבחון מהם אפשרויות התעסוקה במדינות הנ"ל.
  3. קיים הבדל גדול בין מערב ומזרח גרמניה – במערב יותר יקר אך קיימות אופציות רחבות יותר לרילוקיישן ובמזרח יותר זול אך האופציות יחסית מועטות.
  4. מיסוי – המיסוי בגרמניה מאוד גבוה ולכן בדקו מהי דרגת השכר שלכם וכמה מיסים ייקחו לכם לפני שאתם חותמים על הסכמים ומבצעים החלטות משנות חיים. לדוגמא ברלין: המס בשמיים ועם זאת גם האבטלה בשמיים.

 

מהם היתרונות בגרמניה

  1. עלויות מחייה נמוכות – יש היצע גדול מאוד של דירות ומחירי המזון מאוד נמוכים.
  2. תחבורה מצוינת בתוך העיר – רכבות, אוטובוסים ומה לא.

 

מהם החסרונות בגרמניה

  1. מזג האוויר – קר שם רוב השנה והקיץ הינו 25 מעלות לערך (מה שאצלנו זה בעונת המעבר).
  2. מנטליות – המנטליות של הגרמנים היא שונה לחלוטין משל הישראלים – שימו לב שאין דבר כזה איחורים לעבודה ושחייבים להיות חרוצים ומסודרים מאוד שם.

 

חינוך בגרמניה

במידה והרילוקיישן שמתוכנן הוא קצר ההמלצה היא ללכת לבית ספר שמלמד באנגלית על מנת שלילדים שלכם יהיה יותר קל להשתלב. במידה ואנחנו מדברים על רילוקיישן ארוך חשוב שהילדים ידעו את השפה ולכן יש לשלוח אותם לבית ספר שמלמד גרמנית – לצד זה יש להבין שייקח לילדים קצת זמן ללמוד את השפה ושאפילו עדיף להתחיל לפני הרילוקיישן. באם מדובר בילד שטרם הגיע לכיתה א' מומלץ לפעול מהר ולהשיג לו גן בהקדם האפשרי כי הגנים בגרמניה לרוב מלאים עד אפס מקום.

 

ואיך לא אנחנו הישראלים חייבים לדבר על עלויות. במידה ואתם לוקחים את ילדיכם לבית ספר בינלאומיים יש לקחת בחשבון שהוא יעלה הרבה יותר מבתי ספר רגילים, אך לרוב חברה שרוצה אתכם ברילוקיישן תממן לכם את המסגרות של הילדים. 

 

דברים נוספים שאתם צריכים להכיר: 

  1. קיימים בתי ספר יהודיים שאצלם מלמדים בעברית חלק מהשיעורים – אמנם לילדים יהיה קל יותר להשתלב אך יהיה יותר קשה ללמוד את השפה מהר.
  2. כדי להירשם לגן או בית ספר אתם חייבים כתובת מקומית אז חשוב שתדאגו לכתובת שלכם בתהליך המוקדם של הרילוקיישן.

רילוקיישן לגרמניה – סיכום

אם אתם עוברים עם ילדים תדעו שגרמניה נחשבת בין הידידותיות ביותר עבור ילדים שמבצעים רילוקיישן, עם זאת יש לקחת בחשבון שמעבר כזה הוא לא פשוט ויש לעשותו מתוכנן ובהדרגה.

ביצוע כלל השלבים ותכנון מוקדם יאפשרו לכם ליהנות מרילוקיישן חלק ללא בעיות.

 

לחזרה לחלק ספציפי במאמר
עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עורכת דין ונוטריון רחל (רייצ'ל) שחר

עו"ד למשפחה לירושה צוואות ולענייני גירושין, עומדת בראש משרד עו"ד שחר הנחשב לאחד ממשרדי הבוטיק בצמרת משרדי עורכי הדין בישראל. המשרד שנוסד על ידה צמח והתפתח וכיום מעניק מגוון שירותים ובהם:
דיני משפחה וירושות, פשיטת רגל , הוצאה לפועל , איחוד תיקים, מחיקת חובות ועיכוב יציאה מהארץ.
המשרד משתף פעולה עם צוות יועצים חיצוניים בתחום הכלכלה והאקטואריה על מנת להעניק שירות של מעטפת מלאה.עו"ד רחל שחר, הנחשבת לאוטוריטה בתחום דיני משפחה וירושה ניהלה מאז הסמכתה מאות תיקים סבוכים בתחום דיני המשפחה והירושה תוך ניסיון ראשון במעלה להביא את הצדדים לפתרונות ללא הגעה לכתלי בית המשפט.

שגרירות גרמניה בתל אביב דף מידע מוגש על ידי עורכת דין ונוטריונית רחל שחר
השאירו פרטים לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

זמינים 7 ימים בשבוע!